MC de Stoomfiets, VRO dag. Lunchen in Ommen.

"Jullie zullen vanavond de pap wel op hebben." zei Michel Menning bij het afscheid om half vijf in Steenwijk. Bij mij klopte dat zeker.
De dag begon in de royale regen die Cor uit Almere had meegenomen. Niet alleen hij was nat. Ook Jan Wever, Roel Hoogwerf, ondergetekende en Michel Menning. Die laatste was uit Neede (Gld) naar Steenwijk gekomen om ons in de praktijk te leren 'de weg te lezen' en ons te laten realiseren welke risico's we moeten zien op de weg. En natuurlijk hoe we daarop kunnen, zelfs moeten anticiperen.
Het was nog te vroeg om bij Eet- en Pannenkoekenboerderij Steenwijk een bakkie te doen. Daarom werd de eerste stop Waanders in Staphorst. Met verscheidene TT-bezoekers konden we ons even drogen. Bij een kop koffie mét appelgebak en slagroom maakte Michel ons bewust van onze positie en snelheid bij het rijden op de snelweg. Zowel individueel als in een groep.

De regen was nog steeds niet minder geworden toen we richting Zwolle gingen. De voorbereiding om ons als groep door een stoplicht-rijke hoofdstad van Overijssel te bewegen, wierp meteen al zijn vruchten af. Na de stop na Zwolle gingen we richting Dalfsen.
Tot nu toe reed Michel als laatste man op zijn imposante Indian, nauwlettend ons individuele rijgedrag observerend. Opvallend hoe we elk gemeenschappelijke, maar vooral ook verschillende risico's onderkenden in een ritje van 10 minuten.
Michel liet ons de details zien van oversteekplaatsen voor wild en hoe deze ondersteund worden door techniek. Goed om te weten als je een confrontatie met een ree of zwijn wil voorkomen. Is altijd beter dan genezen.

Vervolgens een lesje "De weg lezen". Het wegbeheer in ons land is gelukkig consequent. Aan de plaatsing van borden en hekken kun je op afstand zien of er een kruising, afslag, uitrit of T-splitsing aankomt. Da's mooi, want dan kun je je rijgedrag daarop aanpassen.mc de Stoomfiets, VRO dag. Wachten voor de Blauwe Handse Brug

Wat voor mij de grootste openbaring was, was het links rijden op de weg. Af en toe voelde ik me in Engeland. Als er een (onderbroken) streep de rijbanen scheidt, dan wordt je geacht op je eigen rijbaan te blijven. Echter, ontbreekt deze belijning, zoals bij de meeste mooie weggetjes, dan mag je gerust tegen de linker bermrand aanrijden. Dat doe je uiteraard alleen als potentieel gevaar van de rechterkant kan komen. Denk aan uitritten, bossages, overstekend wild dat je niet kan zien aankomen etc.

Een andere veiligheidstip van Michel. Claim je positie op de weg. Als je uit goedbedoelde beleefdheid auto's de ruimte geeft, creeer je vaak voor jezelf meer risico. Laat een tegenligger gerust achter de fietsers voor hem/haar wachten totdat jij voorbij bent. Ga bij een wegversmalling gerust midden op de weg rijden om tegenliggers duidelijk te maken dat je (nog) niet van plan bent jezelf in de problemen te brengen. En als je linksaf wiltslaan op een doorlopende weg zonder uitvoegstrook, ga dan midden op je eigen rijbaan staan en niet tegen de weg-as. Laat achteropkomend verkeer tijdig weten wat je van plan bent! De auto die achter jou staat (te mopperen) helpt je nu om tegenliggers te laten zien dat jij er ook bent. Op de as van de weg gaan staan is vragen om problemen. Michel liet ons op indringende wijze voelen waar je dan mee bezig bent. Hij liet ons te voet op een 80km weg staan waar verkeer langsraasde. Degene die dat al durfde, zei dat dat echt niet lekker voelde. En als we op de motor stappen doen we het vaak wél.

mc de Stoomfiets, VRO dag. Terug in Steenwijk.Je merkt wel dat ik die dag erg veel geleerd heb. En Cor, Jan, Roel ook. Misschien wist jij dit allemaal al. Maar als je zelf geïnteresseerd bent in zo'n VRO Risico dag, laat het weten bij Cor de Bruin. Michel wil het best nog eens doen. Een aanrader van de bovenste plank.

Tot slot nog een paar one-liners van Michel:
. RISICO = KANS x GEVOLG (de kans is de kans op een ongeval, het gevolg is de schade en/of letsel van het ongeval)
. Elke keer als ik op de motor rij, verwacht ik die ene auto die me er af wil rijden.
. Je kunt niet langzaam schrikken.
. Ik stap niet op een motor zonder ABS.
. Je snelheid aanpassen kan ook betekenen: GAS GEVEN!

Tot slot zal ik binnenkort de tips van deze dag samenvatten en via deze site beschikbaarstellen.

Fred.

Tip van de week

Tip 63: 
Rij nooit te dicht achter een vrachtauto, ook al houdt ie je lekker uit de wind. Ten eerste ziet de chauffeur jou niet, maar ook als er een abrupte remactie door de vrachtauto wordt uitgevoerd, ben je gegarandeerd te laat aangezien je geen enkel zicht hebt op wat er voor de vrachtauto gebeurd.
 
 
 
.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
JSN Teki template designed by JoomlaShine.com