17 maart 2017 - Leuk om te zien dat er veel belangstelling was voor de informatieavond over Veilig Motorrijden. Deze invulling van wat voorheen de Filmavond was, sloeg zeer goed aan. Het is een goed teken dat zelfs ervaren rijders uit onze club nog open staan voor verbetering van het rijgedrag.MC de Stoomfiets, Michel Menning
Michel Menning, in het dagelijkse leven docent specialistische rijopleiding bij de politie, was onze gast deze avond. Hij hield een boeiend verhaal over hoe ik/jij als motorrijder wel degelijk invloed heb op de risico's die je op de weg loopt. Zijn ervaringen als fervent motorrijder én als instructeur bij de politie en de KNMV én 'boerenverstand' zijn de ingredienten voor deze leerzame avond.
Het voert te ver om de zijn verhaal hier te herhalen, maar een paar zaken zijn mij helder op het netvlies gebleven.

Risico is de kans dat een potentieel gevaar resulteert in een daadwerkelijk incident en de ernst van het letsel of de schade die dit tot gevolg heeft. (bron: Wikipedia)
Michel heeft dat in een formule gezet: RISICO = KANS x GEVOLG
Als of KANS en/of GEVOLG (bijna) nihil is, is er geen risico. Met GEVOLG wordt bedoeld de (lichamelijk) schade die je kunt oplopen bij het ongeval.
Het GEVOLG beïnvloeden we door maatregelen als beschermende kleding, helm, handschoenen, ABS etc.
Maar de KANS op een ongeluk kan aanzienlijk verminderd worden door aangepast rijgedrag. Als je weet waar mogelijk gevaar vandaan komt, moet je je gedrag daarop aanpassen. Wéét dat er veel situaties zijn waarbij je als motorrijder niet gezien wordt. Wéét dat je als je links of rechts voor een auto rijdt, jouw koplamp samenvalt met die van de auto. Die auto wordt wél gezien. Beweeg in zulke gevallen over de breedte van de rijbaan. Wéét dat van alle auto/motor ongevallen op een kruising maar 36% van de automobilisten zegt de motor gezien te hebben, terwijl 88% van de motorrijders de auto gezien hebben. Overigens, de meeste auto/motor ongevallen gebeuren op een kruising.
Om kort te blijven. De twee factoren die de meeste invloed hebben op de KANS op een ongeval zijn SNELHEID en POSITIE. Ga je daar goed mee om, dan verlaag je de KANS. Zo niet.......
Pas je SNELHEID aan aan de situatie waar gevaar dreigt. Dat hoeft niet persé te betekenen dat je altijd moet remmen. Zoals Michel zei: "het is soms beter om het gevaar achter je te hebben". De gashendel is immers het mooiste gadget aan je motor.
Met de juiste positie POSITIE op de weg kun je je zichtbaarheid enorm vergroten en daarmee de KANS op een ongeval verlagen.

Als Michel op de motor stapt doet hij dat met dit in zijn achterhoofd: Ik wéét dat er een auto is die me van de weg wil rijden. Ik weet alleen niet welk merk, welke kleur en wanneer! Dat houdt me scherp.

Hoe dit in de praktijk werkt, kunnen we wellicht later dit jaar zelf ervaren. Met Michel is afgesproken dat we praktijktraining kunnen krijgen als er voldoende interesse is. Daar komen we later op terug.
Dank aan Michel voor deze interessante avond.

Ik kon het geleerde direct in praktijk brengen want ik moest nog naar huis. 5 kwartier door regen en wind voordat ik mijn ros nat maar voldaan in zijn stal kon parkeren.

Fred.

JSN Teki template designed by JoomlaShine.com